Een uitlaat of katalysator heeft verschillende functies. Het dempt het geluid van de motor zodat er geen geluidsoverlast ontstaat. De middendemper en einddemper zijn hier verantwoordelijk voor. Het heeft een positief effect op de motorprestaties door de juiste tegendruk te geven en het maakt schadelijke verbrandingsstoffen onschadelijk waardoor het milieu minder wordt belast.
Een uitlaat of katalysator staat bloot aan veel externe invloeden. Hitte tot 900 graden Celsius, trillingen, vocht en grote temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de werking minder zal worden. Door roestvorming kan het motorvermogen afnemen. Bij een lekkende uitlaat komen de schadelijke stoffen direct in het milieu of in de auto terecht. Het brandstofverbruik zal hierdoor stijgen. De katalysator kan door zijn leeftijd verstopt raken waardoor de auto in de noodloop zal schieten. De snelheid komt hierdoor niet meer boven de 50 km/h.
De uitlaat moet goed functioneren omdat het ook een onderdeel is van de jaarlijkse APK. Een kapotte uitlaat is reden om de auto af te keuren en deze mag pas weer de weg op na reparatie. Het eerste signaal van een kapotte uitlaat is een veranderd of harder geluid van de motor. Ook extra rook uit de uitlaat of een vochtplek onder de auto als hij stil staat is een teken dat de uitlaat aan vervanging toe is.
Een uitlaat is op een brug eenvoudig bereikbaar voor de monteur. Soms is alleen de uitlaatdemper kapot en hoeft niet de gehele demper vervangen te worden. Als de gehele uitlaatlijn aan vervanging toe is dan zijn ook de middendemper en katalysator tot aan vervanging. Gemiddeld is een monteur ongeveer een uur bezig om de reparatie uit te voeren.
Als de uitlaat moet worden vervangen dan is er keuze uit verschillende types.
Een gewone uitlaat is meestal gemaakt van gealuminiseerd staal. Een uitlaat van roestvrij staal is duurder maar zal veel langer meegaan. Een sportuitlaat laat mer geluid door en geeft wat minder tegendruk. Hierdoor zal de prestaties van de motor verbeteren.